APINAJÉ INTERCULTURAL BILINGUAL SCHOOL: FOR AN EDUCATION BEYOND THE ETHNIC FRONTIER

Rosineide Magalhaes de SOUSA

Resumo


We share in this paper the partial results of a research about the Bilingual and Intercultural Education in the
Apinajé Indigenous Society, focusing on the Bilingual Teacher. In this approach, we identify its main
characteristics and formulate concepts, distinguishing bilingualism from Bilingual Education, in view of the
fact that these expressions are often seen as synonyms. We analyze the pedagogical practices of Apinajé
Bilingual Teachers, emphasizing the importance of an intercultural curriculum for the provision of a
differentiated education, considering mutual life in the ethnic frontier. For the concepts of Bilingualism, we
used the theoretical bases of Megale (2005) and Flory and Souza (2009); about Bilingual and Intercultural
Education, Maher (2005) and Grupioni (2006); about the Apinajé, Nimuendaju (1983); Da Matta (1976)
and Albuquerque (2007). The methodological procedures are comprised of ethnographic research with
participating observation, grouping semi-directed interviews as a technique that allows interaction. The
corpus investigated is comprised of interviews with Apinajé leaders and teachers, journals and field notes.
We concluded that the Apinajé Bilingual Teacher performs a pedagogy in which interdisciplinarity and
bilingualism are present as practices that promote interculturality, which is deemed as the reason for the
existence of an indigenous school.

Texto completo:

PDF

Referências


ALBUQUERQUE, F. E. Contato dos Apinajé de Riachinho e Bonito Com o

Português: Aspectos Da Situação Sociolinguística. Dissertação de Mestrado, UFG -

Universidade Federal de Goiás. Goiânia: 1999.

_____. Contribuição da Fonologia ao Processo de Educação Indígena Apinajé. Tese

apresentada à Coordenação dos Programas de Pós-Graduação em Letras da

Universidade Federal Fluminense. Niterói: 2007.

______. Interdisciplinaridade x Interculturalidade. No Prelo. 2009.

ALMEIDA, S. A. MOREIRA, E. H. As Relações de gênero “Piâm Id-Biyên Id-Prõ”

na Sociedade Apinajé: Um estudo exploratório nas aldeias São José e Bonito. 4a

edição do Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero. Premiação 2o lugar, menção

honrosa. Disponível on line: www.construindoigualdadedegênero.org.br. Acesso dia

-09-2010.

ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. 4a ed. Papirus, Campinas: 2000.


Apontamentos

  • Não há apontamentos.


JNT - Facit Business and Technology Journal

ISSN 2526-4281